אז שדרגתם כבר ל Windows 7?

windows_7

כבר אמרנו שנוח לקטר על מיקרוסופט. קודם כל, לא צריך לחשוב הרבה. זה קל. הם שולטים בשוק, המוצרים שלהם מלאים בבאגים, או לפחות יותר ממה שהיית מצפה. כל בלוגר ממוצע יכול להקליד מתוך שינה 100-200 מילה למה מיקרוסופט הם כל מה שרע בחיים/עולם/יקום. האתגר האמיתי של בלוגר בתחום הוא לנסות להבין את מיקרוסופט לעומק, לטוב או לרע.

כמובן, כשאני מדבר עכשיו על מיקרוסופט אני מדבר בעצם על חלונות 7. אין ספק שחלונות 7 הם שיפור משמעותי לעומת חלונות ויסטה. ההכבדה על המשאבים של המערכת נמוכה יותר, היכולות מוגברות יותר, הבוטינג טיים נמוך יותר והשימוש עצמו נוח יותר (למרות שזה אולי אנחנו שהתרגלנו לממשק של ויסטה; אולי מי שיעבור ישר מ-XP ל-7 עדיין יסבול מעקומת למידה לא סבירה). כמובן, השיפור המשמעותי ביותר הוא בפרמטר החשוב ביותר: כמות הפעמים שאני רוצה לזרוק את המחשב על הקיר הסמוך ירדה פלאים. זה מאוד עוזר עם התקציב של השיפוצניק…

לא שזה עוזר בתקציב הכללי. כי את מה שאולי חסכתי על השיפוצניק, אני פשוט צריך להעביר לצורך רכישת עותק של חלונות. המחיר לשדרוג (שדרוג! ועוד במה שמוגדר על ידם כ”מבצע”!) הוא 600 שקל. מה עשיתי רע שאני צריך לשלם 600 שקל עבור מערכת הפעלה כשיש לי אחת עובדת? יקח עוד הרבה-הרבה זמן עד שאני באמת אזדקק לחלונות 7. למעשה, אני יכול גם להסתפק ב-XP, ובחלק מהמחשבים שעליהם אני עובד זה גם מה שאני עושה. אז הנה, החלטתי – האתגר שלי יהיה לנסות ולהבין למה מיקרוסופט דורשים מחיר כה גבוה.

כמובן, אני לא הראשון. רוברט קריינג’לי כתב על זה בבלוג שלו. הוא גם לא היחיד, אבל הוא החביב עלי, ותכף גם אפרט על התיאוריה שלו. לפני כן, אני חושב שחובה לציין שיכול להיות גם כמה הסברים פשוטים והוגנים, כגון: “המחיר משקף את עלויות הפיתוח והשיווק של המוצר” או “זה אולי יקר אבל זה עדיין נמכר, אז כנראה שזה נכון”. אי אפשר להגיד שהטיעונים האלו לא קיימים, הם פשוט נראים לי פחות סבירים. אני מאמין שמיקרוסופט הייתה יכולה להרוויח יותר מחלונות 7 אם המחיר היה נורמלי יותר. זה פחות מעודד אנשים למצוא פתרונות חלופיים או בלתי-חוקיים, ואני מניח שהיה מעלה את מחזורי המכירות. מצד שני, אין מה להגיד – אין ברשותי את כל הנתונים. אולי אם היו לי בידי את דו”חות האנליסטים של מיקרוסופט לגבי השוק למערכות ההפעלה שלהם הייתי משתכנע שהצעד הזה חכם. מנקודת המבט שלי, מתור הבורות שלי בנתונים המדוייקים האלו, אני חושב שלא.

אז מה כן? חשיבה גדולה יותר, תמונה גדולה יותר. חלונות 7 זה לא מוצר בודד, זה חלק בשרשרת מוצרים ושירותים שמרכיבים את כלל המכירות של מיקרוסופט. קריינג’לי משווה את המחיר לזה של המערכת האחרונה של אפל, ה-Snow Leopard, שעולה פחות מחצי. הוא עוד מעיר שאם קונים את חלונות 7 בתור עסקת חבילה עם מחשב המחיר יורד לרמה של אפל. מכאן הוא מסיק שמיקרוסופט רוצה בעצם לעודד אותנו לקנות מחשבים חדישים עם חלונות 7 מותקנים. הוא מסביר שעלויות התמיכה עבור מחשבים חדשים יורדות באופן דרמטי, וכך מיקרוסופט עושה רווח שולי גדול יותר לאורך זמן.

אני מסתכל על זה קצת אחרת, ובעצם על תמונה גדולה יותר. אני לא חושב שמיקרוסופט מסתכלת באופן מיוחד על אפל, או לפחות לא יותר מהרגיל, כמתחרה פוטנציאלית. לעומת זאת, גוגל, עם צעדיה לקראת שוק מערכות ההפעלה. Chrome OS, שכבר כתבנו עליה, ושאר הצעדים של גוגל בשנה-שנתיים האחרונות מצביעים על התפשטות ברורה לכיוון מה שהיה מבצרה של מיקרוסופט – התוכנות על המחשב האישי. הפתרונות של גוגל לדברים כגון מעבדי תמלילים, מערכת ניהול לו”ז וכן הלאה הם פתרונות של הדור הבא – מעין צורה של עננת מחשוב לצרכים פרטיים פשוטים. אצל גוגל הכל מתנהל באינטרנט, הכל פשוט ולא מורכב מדי וניתן להתאמה אישית עבור החלקים שצריכים או לא.

אצל מיקרוסופט זה כמעט ההפך. מערכות ההפעלה הופכות ומסתבכות, מלאות ביכולות מגוונות שכולן זמינות דרך המחשב. למרות שאפשר לבחור בין פאקינג 20 גרסאות של חלונות – בסופו של דבר ההתאמה האישית של יכולות ותכונות היא לא גדולה במיוחד, ויותר סביר שתסבך את האדם הממוצע מאשר תסייע לו. התיאוריה הקונספירטיבית שלי אומרת שמיקרוסופט נוקטת באסטרטגיה שמטרתה להרגיל את הצרכן למחשבים עם ביצועים גבוהים ומערכות הפעלה מתאימות. אם כך, אז עד ש-Chrome OS תצא בגרסה למחשבי PC אישיים הצרכנים כבר יורגלו לרמות אחרות, ויראו במערכת ההפעלה של גוגל כמעין downgrade. כלומר, זה לפחות ההימור עליו תלויה האסטרטגיה. אם זה יקרה בפועל זה עניין של לחיות ולראות.

למען האמת, כן – זה נשמע קצת מוגזם. האם מיקרוסופט הולכת עד כדי רחוק? צחי העלה תיאוריה אחרת, שגם היא שווה התייחסות:  MS PEOPLE ARE JERKS.

About Zohar